Kolory oddziałują na nasze emocje i zachowanie. Kształtują nastrój, odbiór drugiej osoby, otoczenia, w którym się znajdujemy. Determinują również wybory konsumenckie, w biznesie – postrzeganie firmy czy osoby kontrahenta. To, że kolory mają znaczenie, nie jest wiedzą tajemną, ale faktem naukowym. A nauką, która to znaczenie bada, jest psychologia koloru. W aranżacji kolor to kwestia kluczowa, a ponieważ we wnętrzach design idzie w parze z funkcjonalnością, wiedza o znaczeniu kolorów również wiele… znaczy. Niezależnie od tego, czy wykańczamy mieszkanie, dom, biuro czy punkt usługowy.

Trudno wyobrazić sobie świat bez koloru. Kolory odbieramy i poprzez kolor się wyrażamy. Kolor wpływa na nas samych i kolorem możemy wywierać wpływ na innych. Specjaliści, którzy dobrze opanowali wiedzę z zakresu psychologii koloru, wykorzystują ją na co dzień, żeby zachęcić do zakupu, wzbudzić zaufanie kontrahenta, przykuć uwagę klienta, a nawet… pobudzić trawienie.

Kolor w kulturze i w naturze

Kiedyś kolorom przypisywano znaczenie symboliczne – biel oznaczała czystość, czerwień (ale też fiolet) kojarzyły się z monarchią, czerń w naszej kulturze zwyczajowo wiązana jest z żałobą. Chociaż setki lat temu niewiele wiedziano o reakcjach naszego mózgu na określone barwy – to ich moc wykorzystywano intuicyjnie. Inspiracją od zawsze była natura – w przyrodzie nic nie jest przypadkowe. Zieleń ma działanie kojące, podobnie jak odcienie niebieskiego, a kolor słońca dodaje optymizmu i energii do działania. Dziś wiemy, że kolory potrafią zwiększać tempo oddychania, wpływać na ciśnienie krwi i metabolizm człowieka.

Wiesz, działasz, zyskujesz

O ile informacje o znaczeniach przypisywanych historycznie barwom w danej kulturze, możemy traktować jako ciekawostki, o tyle zagadnienia z zakresu psychologii koloru, mogą się nam przydać w życiu codziennym i zawodowym. Kolorystyka logo naszej firmy, strój na spotkanie biznesowe czy aranżacja biura – przekładają się finalnie na nasze zyski, działają na klienta lub pracownika podprogowo. Wystrój wnętrza sprawi, że w swoim najbliższym otoczeniu, domu, mieszkaniu lub pokoju będziemy czuli się dobrze – lub wręcz przeciwnie – towarzyszyć nam będzie nieustanne wrażenie dyskomfortu.

Kolor we wnętrzach buduje, dzieli, dekoruje     

Istotnym aspektem projektów wykończenia budynków, przestrzeni, detali, wyposażenia jest operowanie kolorem. Wybór palety, zestawienie barw, dopasowanie ich do założonej stylistyki i funkcjonalności powierzchni – to spora część pracy architekta, jak i amatora aranżowania wnętrz. Kolor buduje styl, dzieli umowne strefy w pomieszczeniu, w końcu dekoruje – tworzy klimat, kształtuje odbiór, czyni wnętrze przytulnym lub eleganckim. Gdy połączymy te aspekty z wiedzą z zakresu psychologii, możemy stworzyć wnętrze idealne – atrakcyjne, funkcjonalne, ale też takie, które będzie odpowiednio wpływać na nasz nastrój. Inne kolory dobierzemy do sypialni, inne do domowego biura, w końcu inne zastosujemy w przestrzeni firmy.

Supreme Poradnik